LANGKAH BERBUDAYA...

LANGKAH BERBUDAYA...
Sayup hati melangkah kaki menuju kedalam dewan,mendengar semboyan bergema seluruh pelusuk dewan,menerjah masuk ke gegendang telinga aku pada waktu tu.Rendah rasa diri pabila menjunjung membawa yang padanya terselit dua makna kitab dan kekasihnya..

usah berduka bangsaku...

"Melayu itu hebat.Biar bermandi darah, Amarah tetap dibasuh dengan sabar. Kekuatan dalam penyatuan. Kalau dicantas tanpa teguran, Maka Melayu bangun untuk melawan.Jika datangnya berbudi bahasa, melayu sambut dengan santunnya. Jika sebaliknya ditentang tanpa bicara"
-balau 09-

" MERUNGKAP SEJARAH JAWI DARI SEMENANJUNG KE AYUTHAYYA THAILAND 12 feb - 21 feb 2010 "

" MERUNGKAP SEJARAH JAWI DARI SEMENANJUNG KE AYUTHAYYA THAILAND 12 feb - 21 feb 2010 "
12 - 21 Februari 2010,balau akan bersama rakan2 yang lain akan menyusul sejarah awal bani jawi ditanah gading putih dari semenanjung hingga ke ayuthayya thailand,banyak sejarah yang akan dirungkap sepanjang perjalanan kesana,nantikan anak cucuku sekalian bagi mengenali sebenar bangsamu,mungkin ini mampu ku tinggalkan dimasa akan datang sebagai satu bahan kajian dan rujukan mungkin juga akan menjadi kebanggaan mereka dimasa akan datang.semoga ianya memberikan manfaat bersama dan doakan segalanya lancar insyaallah,nantikan rentetannya - balau 10 ( klik pada gambar )

perjalanan balau Malaysia - Thailand

perjalanan balau Malaysia - Thailand
( klik pada gambar untuk melihat gambar )

Pesanan Yang Tua Kepada Yang Muda....

Pesanan Yang Tua Kepada Yang Muda....
Tok ayah said.....

Tuesday, November 10, 2009

Penat sudah bangsaku berjalan.......


Besar kemungkinan Melayu berasal dari keturunan Heth bin Kanaan bin Ham bin Nuh a.s. sementara orang China berasal dari Sin bin Kanaan bin Ham bin Nuh a.s. Melayu berasal dari orang Hitti (Hittites) atau juga digelar Hatti, Chatti, Khitai, Cathay. Orang Hitti digolongkan sebagai oleh Barat sebagai Mongoloid yang merupakan sebahagian dari asal-usul bangsa China itu sendiri. Bangsa Melayu ada 1,368 bahasa, China-Tibet 403 ada bahasa. Banyaknya bahasa Rumpun Melayu menjadikannya ia bangsa kedua paling banyak bahasa selepas bahasa Niger-Congo berjumlah 1,514 bahasa. Sebenarnya bahasa rumpun Melayu lebih banyak dari bahasa Rumpun China, sekaligus menolak kemungkinan bahawa Melayu berasal dari bangsa China.
Boleh diterima pendapat bahawa Melayu telah ada di Nusantara sejak selepas taufan Nuh a.s. (4,000 tahun lampau). Mereka berkembang biak, terutamanya di kawasan banjaran Himalaya dan Kemboja. Kemudian Ibrahim a.s. berkahwin dengan Keturah (isteri ketiga). Kemungkinan Keturah dari bangsa Melayu (Ahli Kitab Yahudi dan Nasrani tidak tahu asal usul bangsa Keturah) dan melahirkan 6 orang anak yang mungkin kesemuanya menetap di Nusantara ini (Ahli Kitab Yahudi dan Nasrani mengatakan bahawa 6 anak Ibrahim a.s. ini berada di tempat yang ‘amat jauh’ – di sebelah Timur).
Kemungkinan mengapa asal-usul Melayu dianggap misteri ialah kerana Melayu itu ada dua kelompok dimana kelompok pertama lebih gelap kulitnya dan kerinting sementara kelompok kedua cerah dan berambut lurus. Kelompok pertama inilah orang Hitti dari keturunan Heth bin Kanaan bin Ham bin Nuh a.s. Kelompok kedua dari keturunan Ibrahim a.s. (ini berdasarkan pendapat Ibnu Athir ahli sejarah Islam) apabila baginda mengahwini Keturah yang besar kemungkinannya berbangsa Melayu (ini berdasarkan cerita bahawa Nabi Ibrahim pernah ke Kemboja dan berkahwin di sana). Kelompok kedua inilah yang menjadi Melayu Induk pada zaman ini dan boleh dikatakan semuanya beragama Islam. Kelompok pertama itu biasanya digelar Rumpun Melayu dan mereka ini biasanya digelar Kaum Asli (aborigines atau natives) dan inilah yang menduduki Melanesia, Polynesia, Madagaskar, Hawaii hatta hingga benua Amerika.
Rupa bangsa Hitti (Funan atau Cathay) yang asal itu dikatakan memang gelap kulitnya, kerinting rambutnya, bibirnya agak tebal, hidungnya agak pesek dan besar, agak rendah, pelipis, misai dan janggut kaum lelakinya jarang-jarang atau tidak ada langsung. Bangsa Melayu-Deutro agak berbeza, kulitnya agak cerah, rambutnya lurus atau ikal mayang, tubuhnya lebih tinggi, lelakinya ada pelipis, misai dan janggut tapi masih nipis juga. Ada catatan menyatakan ini hasil dari kahwin campur. Pertamanya kerana Nabi Ibrahim a.s. berkahwin dengan Keturah, kedua kerana kahwin campur dengan orang-orang Yunan dan Taiwan (Pekan).
Apakah jatidiri sebenar orang Melayu? Dari pelbagai rujukan saya dapati bahawa bangsa Melayu dikenali sebagai bangsa yang patuh pada suruhan agama (monotheist - percaya keesaan Allah – Sang Hyang Tunggal atau Dewata Mulia Raya), dan kerana itulah mereka menjadi bangsa yang hebat. Ini sebenarnya adalah syariat Nuh a.s. dan syariat Ibrahim a.s. dan saya percaya orang Melayu adalah antara bangsa yang paling patuh kepada syariat ini. Ini mungkin menjadi sebab mengapa Melayu di Nusantara dapat diIslamkan dalam tempoh 60 tahun saja. Maka saya berpendapat bahawa jatidiri Melayu adalah pada agama yang dianutinya (Islam) sejak zaman Nuh a.s. lagi. Ianya ada mengalir dalam darah mereka, iaitu darah Nuh a.s., Ibrahim Khalilullah dan Keturah.
Berikut adalah pendapat saya mengenai jatidiri Melayu yang mengalir dalam darah mereka. Ciri sabar, belas kasihan dan bersyukur diwarisi dari Nuh a.s. Ciri penjelajah dan pedagang diwarisi dari darah Heth bin Kanaan bin Ham bin Nuh a.s. (bangsa Kanaan amat terkenal sebagai pedagang). Ciri menegur cara baik, patuh pada suruhan Allah, suka mengkaji, minda kritis, berhujah, rajin bertanya dan ingin tahu, berani dan ikhlas diwarisi dari darah Ibrahim a.s. Ciri toleransi, hospitaliti, lemah lembut, manis muka, berbudi bahasa dan kesopanan tinggi diwarisi dari Keturah. Saya mencatat ini berdasarkan kepada beberapa sumber rujukan terutamanya dari kisah Rasul dalam Al-Qur’an.
Dua ciri yang dianggap negatif pada orang Melayu ialah amok dan latah. Saya berpendapat bahawa amok berpunca dari sifat sabar dan suka mengalah. Latah pula berpunca dari ikhlas dan kepatuhan yang tinggi. Saya tolak pendapat yang melabel orang Melayu sebagai malas. Rajin tidak boleh diertikan sebagai rajin mencari wang semata-mata.
Dapat dilihat bahawa bangsa Melayu adalah bangsa yang paling bersopan dan berbudi pekerti tinggi berbanding bangsa lain (yang selalunya ‘kasar’ dan ‘kurang ajar’ dari perspektif orang Melayu). Saya melihat bahawa ciri inilah yang menyebabkan Melayu mudah menyesuaikan diri dengan situasi baru dan tempat baru (dulu mereka suka berpindah randah) dan baik hati serta suka menolong oranglain (ini adalah antara ciri-ciri syariat Nuh a.s. dan Ibrahim a.s.) Dari sudut ilmiah, ciri-ciri Melayu ini banyak dicatat oleh para sarjana. Pendek kata, budi pekerti yang diamalkan oleh orang Melayu (hingga kepada adat beralas tangan) adalah dari didikan agama sejak zaman silam dan ia berasal dari nilai-nilai Islam (syariat Nuh a.s dan Ibrahim a.s.).
Apabila membicarakan jatidiri Melayu, pada saya tidak cukup untuk menyatakan bahawa Melayu dulu hebat dari segi penjelajahan, penjajahan dan perdagangan, tapi juga dari segi kepatuhan kepada suruhan agama yang dianuti dan sanggup berkorban kerana agama. Lihat Candi Borobudur lambang keagungan kerajaan Sri Vijaya dan Angkor-Wat di Kemboja (mungkin Buddha itu salah seorang dari 313 Rasul yang diutus, dalam Al-Qur’an diceritakan 25 orang Rasul saja, kebanyakannya diutus kepada Bani Israel). Dan patut juga diselitkan bahawa Melayu itu mewarisi darah Nuh, Ibrahim dan Keturah dan tentunya ciri-ciri hebat yang ada pada mereka.
Dari segi mengapa orang Melayu merantau hingga 60% muka bumi meredah lautan, saya mendapati dari catatan sarjana antara puncanya ialah kerana diserang oleh orang Khmer (lihat saja bagaimana Khmer-Rouge melakukan penghapusan etnik di Kemboja). Dalam ertikata lain, antara sebabnya bukanlah kerana berdagang atau menjelajah tapi mengelakkan pertumpahan darah. Sebab itulah mereka tinggal menetap di tempat yang baru ini. Mereka yang melarikan diri ini adalah dari golongan bangsawan bersama pengikut setianya yang kemudiannya menubuhkan kerajaan baru di bumi yang baru. Kemudiannya mereka inilah yang menjadi golongan pedagang.
Renungan:Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, dengan itu tidakkah mereka memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu adalah orang-orang yang lebih dari mereka tentang kekuatan tenaga dan tentang kesan-kesan usaha pembangunan di muka bumi. Maka sekalipun demikian, Allah binasakan mereka dengan sebab dosa-dosa mereka dan tiadalah bagi mereka sesiapapun yang dapat menyelamatkan mereka dari azab Allah. (Ghafir 040:21).Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmatNya kepada kamu, dan juga (kalaulah tidak kerana) bahawa Allah Maha Penerima taubat, lagi Maha Bijaksana, (tentulah kamu akan) akan mengalami kesusahan yang sukar diatasi. (An-Nur 024:10) " sumber ibn yusof mega sutra 09 "

No comments:

with my climber team.....

with my climber team.....
at brinchang peak after run down from the peak of irau.

@ MEDIA.....

@ MEDIA.....
Merasmikan penutupan program "HIJRAH ILMU" akademi zakat selangor di kem mega kristal kuala selangor.

dalam negeri

Pergilah wahai anakku........

Pergilah wahai anakku........
ku syukur,gembira,sedih bercampur hiba,ya allah dapat ku bayangkan betapa bangganya melahirkan para shuhada' ini,penggenggaman penuh tabah,mengheret hati2 yang kaku mambasahi jiwa yang gersang dengan secubit kiasan petunjuk kekuasaan alam ciptaan,merobek,meruntun jiwa2 pencinta agama,menerjah kejiwaan seorang hamba,didalam menuntut saki baki perjuangan seorang hamba."wahai anakku,ku taburkan dikau dengan ilmu menjadikan dikau mulia disisi tuhanmu,dulu katamu kupenjamin mu disyurga,tapi kini kulepaskan mu sebagai penjamin shuhada' syurga.amin ya rabbal alamin.

best video ever and ever from balau.

kami di dusun resort....

kami di dusun resort....
aduh...bosan siot,dorang nak wat ape lagi nie "mungkin itu la yang dibisikan sesama mereka pada ketika ini,tapi ini lah mulanya perjalanan kehidupan kita dalam mencari erti sebenar kehidupan.jangan leka sahabat2 ku,pernahkah terfikir apakah yang anak kita kan makan dimasa hadapan,apakah yang akan dipakai anak kita pada masa hadapan,corakkan lah ianya pada dirimu dahulu.

z2

sejarahnya

sejarahnya.....

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orangorang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kanu pada hart itu banyak sekali, tetapi kanu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita nenjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".H.R. Abu DaudKeteranganMemang benar apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw. Keadaan umat Islam pada hari ini, menggarnbarkan kebenaran apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw. Umat Islam walaupun mereka mernpunyai bilangan yang banyak, iaitu 1,000 juta (1/5 penduduk dunia), tetapi mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain. Mereka ditindas, diinjak-injak, disakiti, dibunuh dan sebagainya. Bangsa-bangsa dari seluruh dunia walau pun berbeza-beza agama, mereka bersatu untuk melawan dan melumpuhkan kekuatannya.Sebenarnya, segala kekalahan kaum Muslimin adalah berpunca dari dalam diri kaum muslimin itu sendiri, iaitu dari penyakit 'wahan" yang merupakan penyakit campuran dari dua unsur yang selalu wujud dalarn bentuk kembar dua, iaitu "cinta dunia" dan 'ttakut mati". Kedua-dua penyakit ini tidak dapat dipisahkan. "Cinta dunia" bermakna tamak, rakus, bakhil danti dak mahu mendermakan harta di jalan Allah swt. Manakala "takut mati" pula bermakna leka dengan kehidupan dunia dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi negeri akhirat dan tidak ada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agarna Allah swt.Kitaa berdoa agar Allah swt. menurunkan mushrahNya kepada kaurn muslimin dan memberikan kepada mereka kejayaan di dunia dan di akhirat.

z3

pesanan mu di Hati-hati pejuang kebenaran.....

pesanan mu di Hati-hati pejuang kebenaran.....
KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH S.A.W.

HAYATI PESANAN PANGLIMA AGUNG INI.......

"Wahai sekalian manusia, dengarlah kata-kataku ini, sebenarnya aku tidak tahu berkemungkinan aku tidak akan menemui kamu kalian selama-lamanya selepas tahun ini. Sesungguhnya darah kamu dan harta kamu adalah haram ke atas kamu sama seperti haramnya hari kamu ini di bulan kamu ini dan bumi kamu ini.
Ketahuilah bahawa semua perkara mengenai urusan jahiliah tertanam di bawah kaki ku ini, darah-darah jahiliah adalah tertanam dan darah jahiliah yang mula-mula sekali yang ku hapuskan ialah darah Ibn Rabiah bin al-Harith, kejadiannya terjadi di mana beliau ini dibunuh semasa sedang mengambil susuan dari ibu susuannya Banu Saad, dan riba jahiliah juga dihapuskan, dan riba pertama yang ku hapuskan ialah riba Abbas bin Abdul Mutalib malah kesemuanya dihapuskan sama sekali.

Bertaqwalah kamu kepada Allah demi melaksanakan hak kaum wanita, lantaran kamu telah mengambil mereka sebagai isteri dalam bentuk amanah Allah, kamu halal berseketiduran dengan mereka melalui sebutan nama Allah, dan kaum wanita pula berkewajipan menjaga supaya tidak seorang pun manusia yang kamu bend dibenarkan masuk ke bilik kamu. Sekiranya mereka berbuat demikian maka pukullah mereka dengan pukulan yang tidak parah, ke atas mereka, kamu kewajipan memberi rezeki dan pakaian dengan baik.
Dan sesungguhnya telah ku tinggalkan pada kamu sesuatu di mana kamu tidak akan sesat selepas ini seandainya kamu berpegang dengannya iaitu kitab Allah.
Wahai kalian manusia, sesungguhnya tiada nabi selepas ku ini, dan tiada umat lain selain dari kamu, beringatlah supaya kamu menyembah Tuhan kamu, tunaikanlah fardu sembahyang lima waktu, berpuasalah kamu di bulan Ramadhan, tunaikan wkat harta kamu dengan penuh kerelaan hati, tunaikan haji ke rumah Tuhan kamu, dan taatilah pemerintah-pemeritah kamu nescaya masuklah kamu ke dalam syurga Tuhan kamu.

z4

PELENGKAP PEMAKAIAN.....

PELENGKAP PEMAKAIAN.....
Ianya dibuat mengikut ukuran tertentu oleh sipemakai,ianya boleh juga digunakan didalam keadan gelap sekali pun tidak bercahay insayallah sampai la ia.

pandangan ku

kehidupan harianku

kerja

" HIDUP INI SATU PERJUANGAN TAK DINAMAKN PERJUANGAN TANPA PENGORBANAN ".-tok janggut-

" HIDUP INI SATU PERJUANGAN TAK DINAMAKN PERJUANGAN TANPA PENGORBANAN ".-tok janggut-
Beginilah sejarah perjuangan pejuang-pejuang terdahulu yang lbh dekat dengan kita…orang melayu..bukan bermakna beliau dan lain2 pengikutnya pemberontak,apa yang pasti mereka ialah pejuang yang berjuang atas jalan al-haq..

satu kewajipan....

Adakah anda maklum LZS telah menyediakan Sistem ZakatOnline bagi melihattransaksi bayaran zakat dan mencetak penyata pembayaran zakat anda?
Sistem ZakatOnline dibangunkan bagi memberi kemudahan kepada pembayarzakat di LZS. Sekiranya anda masih belum berdaftar, pendaftaran bolehdilakukan di
https://zakatsel.com.my/secure/e-zakatONLINE/daftar.asp
Selain daripada kemudahan yang disebutkan di atas, Sistem ini jugamembenarkan setiap pembayar membuat kemaskini maklumat diri sepertialamat rumah dan pejabat, email, pekerjaan dan sebagainya.
Apa yang diharapkan LZS ialah setiap pembayar dapat melihat setiaptransaksi pembayaran zakat serta mengemaskini maklumat peribadi mereka agarmemudahkan urusan menghantar penyata zakat, penghantara majalah Asnafdan sebagainya.
Wassalam
Lembaga Zakat Selangor (LZS)Aras 9 & 10, Menara SelatanBangunan Sultan Idris ShahPersiaran Masjid40000 Shah AlamSelangor

Apa itu melayu.....

Istilah "Melayu" ditakrifkan oleh UNESCO pada tahun 1972 sebagai suku bangsa Melayu di Semenanjung Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina, dan Madagaskar. Bagaimanapun menurut Perlembagaan Malaysia, istilah "Melayu" hanya merujuk kepada seseorang yang berketurunan Melayu yang menganut agama Islam. Dengan kata yang lain, bukan semua orang yang berketurunan daripada nenek moyang Melayu adalah orang Melayu.
Istilah "Melayu" untuk merujuk kepada nama
bangsa atau bahasa adalah suatu perkembangan yang agak baru dari segi sejarah, iaitu setelah adanya Kesultanan Melayu Melaka.[2] Walaupun demikian, tidaklah sehingga abad ke-17 bahawa istilah "Melayu" yang merujuk kepada bangsa semakin digunakan secara meluas. Sebelum itu, istilah "Melayu" hanya merujuk kepada keturunan raja Melayu dari Sumatera sahaja.[2]
Penggunaan istilah "Melayu" muncul buat pertama pada kira-kira 100-150 Masihi dalam karya Ptolemy, Geographike Sintaxis, yang menggunakan istilah "maleu-kolon". G. E. Gerini menganggap istilah itu berasal daripada perkataan Sanskrit, iaitu malayakom atau malaikurram, yang merujuk kepada Tanjung Kuantan di Semenanjung Malaysia. Sebaliknya, Roland Bradell menganggap tempat itu merujuk kepada Tanjung Penyabung.
Istilah Malaya dvipa muncul dalam kitab
Purana, sebuah kitab Hindu purba, yang ditulis sebelum zaman Gautama Buddha sehingga 500 Masihi. Dvipa bermaksud "tanah yang dikelilingi air" dan berdasarkan maklumat-maklumat yang lain dalam kitab itu, para pengkaji beranggapan bahawa Malaya dvipa ialah Pulau Sumatera.
Istilah "Mo-lo-yu" juga dicatat dalam buku catatan perjalanan pengembara
Cina pada sekitar tahun 644-645 Masihi semasa zaman Dinasti Tang. Para pengkaji bersependapat bahawa perkataan "Mo-lo-yo" yang dimaksudkan itu ialah kerajaan yang terletak di Jambi di Pulau Sumatera, serta juga Sriwijaya yang terletak di daerah Palembang.[2]

selawat-ungu band

salam akhir...1969-2009