LANGKAH BERBUDAYA...

LANGKAH BERBUDAYA...
Sayup hati melangkah kaki menuju kedalam dewan,mendengar semboyan bergema seluruh pelusuk dewan,menerjah masuk ke gegendang telinga aku pada waktu tu.Rendah rasa diri pabila menjunjung membawa yang padanya terselit dua makna kitab dan kekasihnya..

usah berduka bangsaku...

"Melayu itu hebat.Biar bermandi darah, Amarah tetap dibasuh dengan sabar. Kekuatan dalam penyatuan. Kalau dicantas tanpa teguran, Maka Melayu bangun untuk melawan.Jika datangnya berbudi bahasa, melayu sambut dengan santunnya. Jika sebaliknya ditentang tanpa bicara"
-balau 09-

" MERUNGKAP SEJARAH JAWI DARI SEMENANJUNG KE AYUTHAYYA THAILAND 12 feb - 21 feb 2010 "

" MERUNGKAP SEJARAH JAWI DARI SEMENANJUNG KE AYUTHAYYA THAILAND 12 feb - 21 feb 2010 "
12 - 21 Februari 2010,balau akan bersama rakan2 yang lain akan menyusul sejarah awal bani jawi ditanah gading putih dari semenanjung hingga ke ayuthayya thailand,banyak sejarah yang akan dirungkap sepanjang perjalanan kesana,nantikan anak cucuku sekalian bagi mengenali sebenar bangsamu,mungkin ini mampu ku tinggalkan dimasa akan datang sebagai satu bahan kajian dan rujukan mungkin juga akan menjadi kebanggaan mereka dimasa akan datang.semoga ianya memberikan manfaat bersama dan doakan segalanya lancar insyaallah,nantikan rentetannya - balau 10 ( klik pada gambar )

perjalanan balau Malaysia - Thailand

perjalanan balau Malaysia - Thailand
( klik pada gambar untuk melihat gambar )

Pesanan Yang Tua Kepada Yang Muda....

Pesanan Yang Tua Kepada Yang Muda....
Tok ayah said.....

Thursday, January 14, 2010

AKU MAKIN PENINGGG.........

Penat..sungguh penat aku melayan segala kerenah dan permasalahan keliling,tak kira samada dari rakan sekerja,peribadi,dan rakan-rakan diluar sana selagi mana ianya bergelar rakan,muak,jemu,bosan mungkin itulah mungkin dapat aku gambarkan sebahagian dari mungkin perasaan aku,tapi kalau nak diikutkan banyak lagi yang hendak ku luahkan tapi nanti dulu,bak kata pepatah "mesti simpan sekurangnya sebutir peluru jangan bawak kuar habis" seakan hidup penuh dengan kepuraan,tak kisahlah sapa pon gelaran diberi,dimana letaknya namanya atau pangkatnya,bagi aku selagi mana engkau bergelar hamba selagi itulah "kau dan aku sama" cuma mungkin jalan ceritanya sahaja yang mungkin berbeza,tapi aku pedulik haper dengan semua itu,ermmm.....kadang terpikir dgn manusia yang bangga dengan gelaran,yang aku maksudkan disini mungkin dari segi panggilan atau "title" MUNGKIN datuk,ustaz,syeikh,tuan,YB dan pelbagai lagi,persoalan yang aku hendak timbulkan kat sini adakah mereka ini bangga atau teramat bangga dengan panggilan dan gelaran tersebut kerana apa yang terjadi pada hari ini bagi aku mereka ini sendirlah sebenarnya yang telah merosakkan keadaan (bukan semua) dengan anggapan dan tanggapan negatif yang sebenarnya berpunca dari perbuatan dan tingkah laku mereka sendiri samada sedar atau pon tidak,dan mungkin juga golongan seperti ini merasakan sudah berada didalam satu tahap kedudukan yang mungkin dianggap selesa oleh mereka sendiri,dan dalam masa yang sama juga mereka ini dipandang berbeza oleh masyarakat sekeliling dan dianggap sebagai hero (mungkin KOT) atau boleh juga dianggap sebagai ikon kepada masyarakat (tu bagi depa la) tapi berbeza pulanya dengan aku yang mempunyai satu pandangan yang berbeza dengan golongan seperti ini dan aku beranggapan "kau dan aku sama jer",kenapa dan mengapa tak perlu la aku nyatakan disini,ermmmm......bodoh jugak berpikiran didalam kelompok masyarakat seperti aku nie,mungkin jugak kot,tapi apa yang aku cakap nie berasas dan sarat dengan bukti,cumanya biarlah aku simpan semua sebagai koleksi untuk pemikiran yang mendatang,mana la nak tau kot-kot lepas nie ada timbul golongan baru plak,nampak baik,alim,warak tapi hancur gak hahaha.......sori la sapa2 yang terkene mungkin ataih batang idun,bukan apa,cuma pasai kita nie kot yang terlalu meletakan disatu kedudukan yang tinggi dan mungkin membezakan diri kita dengan yang lain ( belagak pandai atau buat-buat alim KOT) cumanya aku dah mula merasakan satu stigma yang mana golongan ini sendiri yang mahukan satu penghormatan diberikan kepada mereka mungkin juga oleh kerana satu tahap dan suasana yang mendorong mereka kearah sedemikian contohnya dah dok dgn geng-geng ulama,kesana kemari'sama-sama geng-geng ulama',kawan2 suma dah dipanggil ostat pasai apa aku ni depa tak leh ka nak panggi ostat jugak,atau mungkin juga dok sibuk dah kawan ngan datuk2 dan merasakan diri juga perlu mendapat dan mungkin berusaha kearah itu,mungkin kot (itu pandangan aku jer),tapi bodohhh....kau tetap bodoh......

awas !!!! anda yang terlibat,mungkin gelak ketawa bersama tapi golongan ini adalah dikategorikan juga sebagai sebahagian golongan munafik,dan bukan dari keturunan aku bergaul dengan munafik nie (ehh pasai apa bunyik macam marah sgt nie)

bukan nak marah sgt cuma disini aku nak tekan kan ko nak buat aper pon buat laaa aku takan pedulik tapi yang aku akan amik pedulik adalah apa yang mungkin golongan bodoh nie buat akan menjejaskan segala mereka yang berkaitan dengan aku.

ooppsss pasai apa banyak sgt aku terangkan perkataan BODOH ek dalam penulisan kali nie,malas ar nak jawab hangpa pikiq la sendiri,takan semua nak kene suap,hangpa pon nak jadik macam depa nie BODOH.......

"ya allah kau berikanlah aku kekuatan dari segi spiritual khususnya agar dapat ku berdepan dengan golongan yang kukatakan "bodoh" ini,kerana golongan ini lah bagiku sebenarnya yang cuba merosakan tanggapan suci terhadapa akidah ini oleh kerana atas tingkah laku dan perbuatan mereka sendiri yang mencerminkan segalanya,aku pohon pada mu ya allah agar kau buka kan la pintu hati mereka agar merasakan cinta dan kasih terhadap sesama makhluk wujud didalam perasaan setiap dari meraka,supaya dengan ini lebih mudah bagi kami meneruskan apa yang disampaikan oleh kekasih mu didalam keberkesanan bersama dan bersatu kearah satu,ku pohon lindungilah diri dan waris keturunan ku dari helah dajjal dunia ini agar dengannya dapat ku niti bara api kehidupan ini dengan tenang,jgn lah kau uji dugaan ini kearah mendatang kerana ku khuatir tidak terdaya oleh waris zuriat ku mengharunginya,kerana diri ni juga hampir terdaya olehnya,kau bukakanlah lorongan yang khusus buat mereka agar seiring dengan apa dikatanya,aminnnnn."
p/s :
walau macam mana bodoh pon mungkin org akan kata,aku tetap sayang.....peace no war hehehe...

No comments:

with my climber team.....

with my climber team.....
at brinchang peak after run down from the peak of irau.

@ MEDIA.....

@ MEDIA.....
Merasmikan penutupan program "HIJRAH ILMU" akademi zakat selangor di kem mega kristal kuala selangor.

dalam negeri

Pergilah wahai anakku........

Pergilah wahai anakku........
ku syukur,gembira,sedih bercampur hiba,ya allah dapat ku bayangkan betapa bangganya melahirkan para shuhada' ini,penggenggaman penuh tabah,mengheret hati2 yang kaku mambasahi jiwa yang gersang dengan secubit kiasan petunjuk kekuasaan alam ciptaan,merobek,meruntun jiwa2 pencinta agama,menerjah kejiwaan seorang hamba,didalam menuntut saki baki perjuangan seorang hamba."wahai anakku,ku taburkan dikau dengan ilmu menjadikan dikau mulia disisi tuhanmu,dulu katamu kupenjamin mu disyurga,tapi kini kulepaskan mu sebagai penjamin shuhada' syurga.amin ya rabbal alamin.

best video ever and ever from balau.

kami di dusun resort....

kami di dusun resort....
aduh...bosan siot,dorang nak wat ape lagi nie "mungkin itu la yang dibisikan sesama mereka pada ketika ini,tapi ini lah mulanya perjalanan kehidupan kita dalam mencari erti sebenar kehidupan.jangan leka sahabat2 ku,pernahkah terfikir apakah yang anak kita kan makan dimasa hadapan,apakah yang akan dipakai anak kita pada masa hadapan,corakkan lah ianya pada dirimu dahulu.

z2

sejarahnya

sejarahnya.....

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orangorang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kanu pada hart itu banyak sekali, tetapi kanu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita nenjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".H.R. Abu DaudKeteranganMemang benar apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw. Keadaan umat Islam pada hari ini, menggarnbarkan kebenaran apa yang disabdakan oleh Rasulullah saw. Umat Islam walaupun mereka mernpunyai bilangan yang banyak, iaitu 1,000 juta (1/5 penduduk dunia), tetapi mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain. Mereka ditindas, diinjak-injak, disakiti, dibunuh dan sebagainya. Bangsa-bangsa dari seluruh dunia walau pun berbeza-beza agama, mereka bersatu untuk melawan dan melumpuhkan kekuatannya.Sebenarnya, segala kekalahan kaum Muslimin adalah berpunca dari dalam diri kaum muslimin itu sendiri, iaitu dari penyakit 'wahan" yang merupakan penyakit campuran dari dua unsur yang selalu wujud dalarn bentuk kembar dua, iaitu "cinta dunia" dan 'ttakut mati". Kedua-dua penyakit ini tidak dapat dipisahkan. "Cinta dunia" bermakna tamak, rakus, bakhil danti dak mahu mendermakan harta di jalan Allah swt. Manakala "takut mati" pula bermakna leka dengan kehidupan dunia dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi negeri akhirat dan tidak ada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agarna Allah swt.Kitaa berdoa agar Allah swt. menurunkan mushrahNya kepada kaurn muslimin dan memberikan kepada mereka kejayaan di dunia dan di akhirat.

z3

pesanan mu di Hati-hati pejuang kebenaran.....

pesanan mu di Hati-hati pejuang kebenaran.....
KHUTBAH TERAKHIR RASULULLAH S.A.W.

HAYATI PESANAN PANGLIMA AGUNG INI.......

"Wahai sekalian manusia, dengarlah kata-kataku ini, sebenarnya aku tidak tahu berkemungkinan aku tidak akan menemui kamu kalian selama-lamanya selepas tahun ini. Sesungguhnya darah kamu dan harta kamu adalah haram ke atas kamu sama seperti haramnya hari kamu ini di bulan kamu ini dan bumi kamu ini.
Ketahuilah bahawa semua perkara mengenai urusan jahiliah tertanam di bawah kaki ku ini, darah-darah jahiliah adalah tertanam dan darah jahiliah yang mula-mula sekali yang ku hapuskan ialah darah Ibn Rabiah bin al-Harith, kejadiannya terjadi di mana beliau ini dibunuh semasa sedang mengambil susuan dari ibu susuannya Banu Saad, dan riba jahiliah juga dihapuskan, dan riba pertama yang ku hapuskan ialah riba Abbas bin Abdul Mutalib malah kesemuanya dihapuskan sama sekali.

Bertaqwalah kamu kepada Allah demi melaksanakan hak kaum wanita, lantaran kamu telah mengambil mereka sebagai isteri dalam bentuk amanah Allah, kamu halal berseketiduran dengan mereka melalui sebutan nama Allah, dan kaum wanita pula berkewajipan menjaga supaya tidak seorang pun manusia yang kamu bend dibenarkan masuk ke bilik kamu. Sekiranya mereka berbuat demikian maka pukullah mereka dengan pukulan yang tidak parah, ke atas mereka, kamu kewajipan memberi rezeki dan pakaian dengan baik.
Dan sesungguhnya telah ku tinggalkan pada kamu sesuatu di mana kamu tidak akan sesat selepas ini seandainya kamu berpegang dengannya iaitu kitab Allah.
Wahai kalian manusia, sesungguhnya tiada nabi selepas ku ini, dan tiada umat lain selain dari kamu, beringatlah supaya kamu menyembah Tuhan kamu, tunaikanlah fardu sembahyang lima waktu, berpuasalah kamu di bulan Ramadhan, tunaikan wkat harta kamu dengan penuh kerelaan hati, tunaikan haji ke rumah Tuhan kamu, dan taatilah pemerintah-pemeritah kamu nescaya masuklah kamu ke dalam syurga Tuhan kamu.

z4

PELENGKAP PEMAKAIAN.....

PELENGKAP PEMAKAIAN.....
Ianya dibuat mengikut ukuran tertentu oleh sipemakai,ianya boleh juga digunakan didalam keadan gelap sekali pun tidak bercahay insayallah sampai la ia.

pandangan ku

kehidupan harianku

kerja

" HIDUP INI SATU PERJUANGAN TAK DINAMAKN PERJUANGAN TANPA PENGORBANAN ".-tok janggut-

" HIDUP INI SATU PERJUANGAN TAK DINAMAKN PERJUANGAN TANPA PENGORBANAN ".-tok janggut-
Beginilah sejarah perjuangan pejuang-pejuang terdahulu yang lbh dekat dengan kita…orang melayu..bukan bermakna beliau dan lain2 pengikutnya pemberontak,apa yang pasti mereka ialah pejuang yang berjuang atas jalan al-haq..

satu kewajipan....

Adakah anda maklum LZS telah menyediakan Sistem ZakatOnline bagi melihattransaksi bayaran zakat dan mencetak penyata pembayaran zakat anda?
Sistem ZakatOnline dibangunkan bagi memberi kemudahan kepada pembayarzakat di LZS. Sekiranya anda masih belum berdaftar, pendaftaran bolehdilakukan di
https://zakatsel.com.my/secure/e-zakatONLINE/daftar.asp
Selain daripada kemudahan yang disebutkan di atas, Sistem ini jugamembenarkan setiap pembayar membuat kemaskini maklumat diri sepertialamat rumah dan pejabat, email, pekerjaan dan sebagainya.
Apa yang diharapkan LZS ialah setiap pembayar dapat melihat setiaptransaksi pembayaran zakat serta mengemaskini maklumat peribadi mereka agarmemudahkan urusan menghantar penyata zakat, penghantara majalah Asnafdan sebagainya.
Wassalam
Lembaga Zakat Selangor (LZS)Aras 9 & 10, Menara SelatanBangunan Sultan Idris ShahPersiaran Masjid40000 Shah AlamSelangor

Apa itu melayu.....

Istilah "Melayu" ditakrifkan oleh UNESCO pada tahun 1972 sebagai suku bangsa Melayu di Semenanjung Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina, dan Madagaskar. Bagaimanapun menurut Perlembagaan Malaysia, istilah "Melayu" hanya merujuk kepada seseorang yang berketurunan Melayu yang menganut agama Islam. Dengan kata yang lain, bukan semua orang yang berketurunan daripada nenek moyang Melayu adalah orang Melayu.
Istilah "Melayu" untuk merujuk kepada nama
bangsa atau bahasa adalah suatu perkembangan yang agak baru dari segi sejarah, iaitu setelah adanya Kesultanan Melayu Melaka.[2] Walaupun demikian, tidaklah sehingga abad ke-17 bahawa istilah "Melayu" yang merujuk kepada bangsa semakin digunakan secara meluas. Sebelum itu, istilah "Melayu" hanya merujuk kepada keturunan raja Melayu dari Sumatera sahaja.[2]
Penggunaan istilah "Melayu" muncul buat pertama pada kira-kira 100-150 Masihi dalam karya Ptolemy, Geographike Sintaxis, yang menggunakan istilah "maleu-kolon". G. E. Gerini menganggap istilah itu berasal daripada perkataan Sanskrit, iaitu malayakom atau malaikurram, yang merujuk kepada Tanjung Kuantan di Semenanjung Malaysia. Sebaliknya, Roland Bradell menganggap tempat itu merujuk kepada Tanjung Penyabung.
Istilah Malaya dvipa muncul dalam kitab
Purana, sebuah kitab Hindu purba, yang ditulis sebelum zaman Gautama Buddha sehingga 500 Masihi. Dvipa bermaksud "tanah yang dikelilingi air" dan berdasarkan maklumat-maklumat yang lain dalam kitab itu, para pengkaji beranggapan bahawa Malaya dvipa ialah Pulau Sumatera.
Istilah "Mo-lo-yu" juga dicatat dalam buku catatan perjalanan pengembara
Cina pada sekitar tahun 644-645 Masihi semasa zaman Dinasti Tang. Para pengkaji bersependapat bahawa perkataan "Mo-lo-yo" yang dimaksudkan itu ialah kerajaan yang terletak di Jambi di Pulau Sumatera, serta juga Sriwijaya yang terletak di daerah Palembang.[2]

selawat-ungu band

salam akhir...1969-2009